lördag 22 mars 2014

Dag 13: Vilodag och lördagsmys på dietvis

Idag har jag haft vilodag. Men mycket vila brukar det inte bli för det. Har bl.a. tvättat fönster och städat bilen, samt varit ut på en riktigt skön löptur i vårvädret. Tycker om programmet jag följer just nu, för det är inget som säger att cardion måste bestå av enbart promenader. Min "coach" (om man kan kalla honom för det) gör själv en massa olika saker på sin cardio; går i trappor, cyklar, går m.m. Så jag unnar mig en löptur med gott samvete. Om ni funderar vad jag svamlar om så är det så att när man är på diet ska man helst inte köra alltför mycket högintensiv konditionsträning, speciellt inte långa pass i gången. Detta för att man inte vill tappa muskelmassa. Men det är nog ingen fara för min del, inte så här i början på dieten iallafall när jag har så mycket att "ta av". Så en halvtimmes till timmes lite intensivare konditionsträning är nemas problemas. Och nu ska ni inte tro att jag på något sätt säger att konditionsträning är dåligt, för så är det inte. Men om man t.ex. följer en tävlingsdiet och (speciellt i slutet) ligger lågt i intag så har man inte energi att köra tuff konditionsträning. Promenader och styrketräning fungerar bättre för kroppen vid lågt energiintag. Det har jag lärt mig iallafall. Hur som var det skönt var det att springa.


Nu på kvällen blev det gó middag. På dietvis. Lövbiff med batat och haricots verts. Till efterrätt en hälsosam morotskaka. Smakar inte lika gott som en vanlig morotskaka, men god var den ändå. Receptet hittar ni på Sara Backs blogg: The Healthier Carrot Cake - recipe. De enda ingredienser i kakan som inte ingår i mitt normala intag är Philadelphiaost (light) och morötter. Så lite lite fusk men inte mycket. Gott var det!







Träningen rullar på bra. Igår blev det sen träning. Jag, och nån enstaka till, på gymmet en fredagkväll 21-tiden. Och vet ni, det känns så jäkla bra. Att jag kan göra det, utan att känna mig som "en gymnörd utan liv". Jag känner inte att jag saknar något, att jag skulle ha behövt spendera min fredagkväll någon annanstans. Tvärtom, jag känner mig så jäkla stolt för att jag valt den väg jag valt! Det här är jag! Visst finns det tillfällen då jag prioterar soffan, vännerna eller en fest en fredagkväll, men jag har ingenting emot att spendera den med vikterna på gymmet heller. Obsessed is a word the lazy use the describe the dedicated! 

Med de orden vill jag önska er en trevlig lördagkväll! 
Våga vara stark, våga vara dig själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar