torsdag 24 mars 2016

Tacksam

Jag är bara tvungen att gå in i sovrummet och lyssna en stund på sonens lugna andetag när han sover...så där som de flesta mammor gör. Bara kolla att allt är okej.

Kommer ihåg känslan när han var alldeles ny. Jag var hela tiden på helspänn, kunde aldrig slappna av när han sov. Trots att han med lätthet kunde sova 4 timmar i sträck, dagtid. Att själv sova då kändes som en omöjlighet. Jag lyssnade på SomaMind musik och låg brevid honom i sängen. Försökte slappna av och vila. Men jag behövde hela tiden se eller höra honom, för att vet att allt var som det skulle.

Känns redan som en evighet sedan. Och det blir ju faktiskt lättare. Ikväll känner jag mig lite extra tacksam. För att allt har gått så bra. För att han är så fin. För att det är så fantastiskt att följa hans utveckling. För att jag inte tappar tålamodet varje dag. För att han har så många omkring honom som älskar honom. För att jag fått tillbaka mig själv lite grann, även om jag aldrig blir samma människa igen. Tacksam för att han är så underbart busig. För att han skrattar hjärtligt och har glimten i ögat. För att han älskar att simma. För allt. Tänk att jag fick bli mamma till världens finaste pojke.

Det händer grejer nu. Enligt min app (som sambon mobbar mig för), har han nyligen gått igenom ett utvecklingssprång, och även om han ännu inte gör något av det som står i appen så märker jag att han ändrats. Plötsligt börjar han imitera ord, visar tydligt att han har skillnad på människor och visar även uppskattning mot oss. Mitt hjärta blev varmt när han ville till pappas famn när pappa kom hem från jobbet idag, och när han inte ville gå från mommos famn när hon skulle fara hem en kväll. Underbart att han kommunicerar mera med sin omgivning.

Som sagt. Tacksam.

En suddig bild på en buse i farten. Och nej, han skelar (troligtvis) inte. Vi
har varit till läkare och enligt honom är det en synvilla, ena ögonspringan är lite
smalare än den andra, vilket gör att det ser ut som han skelar. Skelande
kan ju tyda på synnedsättning men så verkar alltså inte vara fallet. Tacksam för det också.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar