lördag 25 januari 2014

Matdagbok i bilder

Ja, som jag lovat er så ska jag i bilder presentera hur en vanlig matdag ser ut för mig. Men först lite bakgrund. Just nu ligger jag på ett intag på ca 1600 kcal under träningsfria dagar, ca 200 kcal under min basala ämnesomsättning (alltså vad kroppen gör av med i vila). När jag tränar, speciellt när jag tränar tufft, t.ex. skidar, så lägger jag till lite energi under passet i form av sportdryck (ca 100 kcal) och nån form av snabb energi efteråt. Ett exempel på efter-träning mat är riskakor med sylt och banan. Ja, jag vet, det låter inte alls som dietmat, men som sagt, direkt efter träning ska det vara snabba kolhydrater. Sen, lite senare fyller jag på proteinlagret. Så när jag lägger till de kalorier jag äter i samband med träning landar jag på ca 1900 kcal. Och för att ge er något att relatera till så gör jag av med 600-1200 kcal under ett kortare eller medellångt skidpass (7-15 km). Ni kan ju tänka er vad det blir när jag snart kommer upp i 20-30 km pass. Som ni kanske förstår av det ovan så äter jag inte efter en keto-diet (= noll kolhydrater), men min bas består av en lågkolhydrat diet och i samband med träning lägger jag till kolhydrater. Har egentligen inte testat detta innan, så vi ska se hur det går, men än så länge känns det bra.

Nå nog om det. Let's focus on the food!

Frukost:


Proteinpannkaka
(ägg, äggvita, proteinpulver, serverat med bär)




Lunch:

Kyckling med grönsaker



Mellanmål:

Kvarg på en bädd av blåbär 


 Middag:

Nötkött med grönsaker


Kvällsmål:

FAST Proteinpudding (choklad i detta fall)


I detta fall har jag lyxat till det lite lördagskvällen till ära med naturellt jordnötssmör och hallon. Detta bl.a. för att jag fått i mig lite för lite energi under dagen. Oftast äter jag puddingen till mellanmål och kvargen till kvällsmål, men idag blev det tvärtom.

Så ni ser. Att vara på diet är inte särskilt svårt, och framförallt så är det gott! Och det här är ju bara min variant. Det handlar egentligen bara om kontroll, att veta vad man ska äta, hur mycket och när. Jag äter alltid med 3 timmars mellanrum. Lite struktur och planering på det och du har redskapen. Den enda som kan stå i din väg är Du. Och den enda som kan låta dig lyckas är Du.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar