torsdag 21 november 2013

Ljuspunkter i novembermörkret

Nu är den här igen. Den mörkaste tiden på året. Om jag eller min sambo skulle vara gud/härskare över världen skulle vi stryka november från kalendern. Världens mest onödiga månad. Men eftersom ingen av oss lär förvandlas till gud inom den närmaste framtiden är det lika bra att acceptera att november finns och att den inte kommer att försvinna.

Har dock några knep för att hålla humöret och orken upp när mörkret omsluter mig och allt känns tungt och grått.
Mitt favorit te just nu!

1 Grönt te- Som många av er redan säkert vet så är grönt te mycket nyttigt, och sägs förebygga en del sjukdomar. En orsak skulle kunna vara att grönt te innehåller en hög halt av antioxidanter vilka agerar mot fria syreradikaler. Om ni inte visste det så frigörs det fria radikaler i kroppen bl.a. när vi tränar och för att motverka dessa behöver vi antioxidanter. En annan bra antioxidant är C-vitamin. Grönt te ökar även ämnesomsättningen och kan därför underlätta viktnedgång. Därför är grönt te ofta en av ingredienserna i olika fettförbränningstillskott.

2. D-vitamin- Som ni säkert har hört så har rekommendationerna för D-vitamin nyligen höjts. Detta p.g.a att vi helt enkelt inte får i oss tillräckligt med D-vitamin här upp i norden, varken genom mat eller solljus. Och extra känsligt blir det förstås denna mörka årstid. På sommaren klarar vi oss rätt så bra. Men hela vinterhalvåret, och lite mer än det t.o.m, ser jag till att få i mig en rejäl dos D-vitamin. Och jag märker om jag inte ätit D-vitamin på en tid...jag blir tröttare.

3. Sömn- detta eviga tjat om sömnen. Men ack så viktig den är. Försöker sova 8 timmar, men om inte det lyckas så åtminstone 7. Hur mycket sömn man behöver är väldigt individuellt, men hur som är människan inget nattdjur. Så se till att få din skönhetssömn!

4. Frisk luft- Ja men visst, på med regnkläderna/vinterjackan vantarna mössan stövlarna m.m och ut med dig! Jag tycker verkligen inte om regn och rusk, men en liten stund de dagar de regnar och lite längre stund de dagar det är fint. En morgonpromenad, en liten promenad på lunchen, utomhusarbete...vad som! Har du hund är det lätt fixat, men annars, se till att få din dos friskluft varje dag. SEN kan du mysa ner dig i soffan, eller söka dig till gymets värme och svett.

5. Ät regelbundet- Hoppar du över nåt mål är det lätt att falla i svackan, och du blir trött och håglös. Ät helst med 3 timmars mellanrum. Och undvik att småäta där emellan. För mig kommer svackan på eftermiddagen, och då blir jag trött och håglös...och sötsugen! Men genom ett välbalanserat mellanmål med både proteiner och bra kolhydrater klarar jag mig ur svackan...och slipper sötsuget. Kom ihåg mellanmålet!! Det gör också att du inte är lika hungrig vid middagen. För vi vet ju alla, kraftig middag = dåsig och trött efteråt. Och oj va lätt det är att bli på soffan då!

6. Träning- självklart måste jag slå ett slag för regelbunden träning också. Du blir starkare, gladare, piggare och orkar mer! För mig egen del har det varit dåligt med träning den senaste veckan på grund av omtumlande omständigheter här hemma. Min sambo hamnade in på akut diskbråcksoperation förra fredagen. Inte kul! Men snart ska jag tillbaks till gymmet igen (och han också förhoppningsvis inom en inte allt för avlägsen framtid), för oj vad kroppen saknar det!

Hoppas du fått några tips på vägen så att du slipper slukas av mörkret. Och kom ihåg, snart vänder det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar