tisdag 12 november 2013

Mera PumpaRumpa och BEN!

Gårkvällens benträning....skön och tuff! Rev bl.a. av en ca 10 reppare på 220 kg i liggande benpressen (se filmen).  Tror jag skulle klara ännu tyngre men hade lite dåligt med energi efter SOMAn.

De senaste veckorna när jag tränat ben har jag märkt hur starka mina ben faktiskt är. Och uthålliga! Troligen tack vare all cykling och löpning det senaste halvåret! Mina ben har i och för sig alltid varit rätt så starka men nu tycker jag det är "värre" än vanligt. Det är förstås jättebra med starka ben, men det som kan bli lite problematiskt är att jag har svårt att ta ut mig ordentligt i gymmet. Jag behöver köra rätt så tungt för att verkligen bli slut, och då gäller det att våga. Det går ju också att köra mera repetitioner på medeltungt eller ganska tungt. Men då handlar det också om att ta sig förbi den mentala spärren. Så är det ju med all styrketräning, ja all träning överlag, men jag tycker det är svårare att gå förbi den mentala spärren i gymmet än i löpspåret. Och framförallt när det gäller benträning. Men jag jobbar på det.

Sen gjorde jag en skön rumpövning igår också, som jag filmat åt er. Jag har döpt den till bentryck i smithmaskin. Och för er som inte vet, smithen är den ställning där det finns en stång men den sitter fast, alltså rör sig bara upp och ner.

Det roligaste under gårkvällens benpass var ändå när sambon efteråt sa att jag ännu skulle köra ett sista pump-giant set med 50 reps benspark. "- Kör rätt så lätt men inte jättelätt. Och så gör du så många du orkar i ett sträck, vilar några enstaka sekunder och fortsätter sen. Så håller du på tills du kommit till 50. " Sagt och gjort! Brände riktigt ordentligt. Efteråt kom den andra delen av team GPG (gubbar på gym), Connys träningskompis Tomas och sa att jag skulle göra samma sak som jag redan gjort. Jag har redan gjort det sa jag. Jaha, sa han, och så tittade han på vikterna på kört på.... "- Men int kan du ha kört på dom där vikterna!!? Vi kör ju på hälften mindre!!"

Tack bara hälsar den blivande muskelknutten till de två biffarna...hihi. :)


Riktigt tufft både för rumpan och resten av kroppen, eftersom man behöver parera mycket med coren i denna övning.

Nöjd! (OBS! Min teknik är inte perfekt här, jag borde ha stannat lite tidigare när jag trycker upp, och inte låta knäna gå i lås)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar