onsdag 25 juni 2014

Stugliv- inget hinder för träning!

Semestern är i full gång och väldigt snart är den förbi. Trots att vädret är kallt och blåsigt så njuter vi och har det bra ändå. Och tur att vi har 2 veckor semester kvar i augusti, förhoppningsvis får vi njuta av lite mer värme och sol då!

Det som ändå är bra med lite svalare väder är att det är skönt att träna utomhus. Normalt tycker jag att det är jobbigt att springa på sommaren men i år har det varit riktigt skönt. Jag har knappt sprungit under hela våren när jag kört min deff, jag tror jag sprang 3 ggr på 3 månader. Men nu under semestern tycker jag det är skönt att springa. Det finns en runda här vid stugan som är drygt 4 km, och det tycker jag är ganska lämpligt. Jag vill inte springa jättelånga rundor för det går inte ihop med mitt mål- att bygga muskelmassa. Men det är lagom längd för att träna lite flås, kicka igång förbränningen och få en bra blodgenomströmning i musklerna. Dessutom brukar jag lägga på backintervaller på slutet. Och backintervaller är tammetusan smått magiska. Man märker resultat direkt! Det är  nog tack vare dom som jag förbättrat min hastighet på denna runda med 1 km/h på bara en vecka. Igår fick jag med sambon på backintervallerna också. Det var kul, det har nog aldrig hänt förr! :)

Idag blev det cirkelträning ute. Det är riktigt roligt. Vi har som sagt viktstång och lite vikter här så det är ganska lätt att hitta på övningar man kan göra. Det är bara att anpassa reps-antalet eftersom vi inte har hur mycket vikter som helst. Så det brukar bli lite mer högrepetitionsträning än vanligt.

Det som jag tycker är svårast med att träna så här på stugan är att man inte ska ta sig någonstans. När vi åker till gymmet så är man mentalt inställt på att träna, huvudet vet det och kroppen vet det. På gymmet är det träning som gäller. Men här på stugan ska man plötsligt från att ha suttit i soffan eller legat och solat hoppa upp och börja träna. Kroppen och knoppen fattar Nada! Men det där tror jag är en övnings- och vanesak. Och jag har några knep. Dels brukar jag försöka bestämma redan på morgonen vilken tid jag ska träna, så att jag hinner vänja mig vid tanken. Och så brukar jag säga det åt resten av familjen, bara så det är sagt- då måste man göra det också! ;) Och sen brukar jag ibland ta en kopp espresso innan för att höja energinivån.

Bland annat dessa övningar ingick i min cirkel idag.
























Detta var allt för denna gång! Njut av din semesterträning, oberoende om du gör den inne eller ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar