torsdag 22 maj 2014

Byggstenar

Allt här i livet handlar om att hitta bra byggstenar, och bygga en stadig grund som håller att stå på. Är byggstenarna ojämna och skrangliga så blir grunden ojämn, och när man sedan ska bygga vidare så blir det väldigt ostadigt och vingligt på toppen. Gäller förhållanden av alla de slag, ekonomi, arbetsliv, kunskap...ja listan kan göras lång. Men inte minst gäller detta att hitta bra byggstenar när man ska bygga en stark fysik, en fysik som håller i längden, inte bara för sommarens beachform.

Detta är något jag håller på och lär mig. För jag påstår inte att jag är där ännu, men jag strävar ditåt och lär mig mer hela tiden. Att hitta de byggstenar som passar mig, som tar mig till mitt mål. Jag har, som ni kanske vet, flera mål. Mitt huvudsakliga mål som genomsyrar allt jag gör är "en kropp för livet". Jag vill alltså ha en sådan fysik som möjliggör allt jag vill åstadkomma här i livet. Jag vill hålla mig frisk och stark livet ut. Sedan kan något oförutsett inträffa, det vet man aldrig. Men jag vill göra allt JAG kan för förebygga sjukdomar, förslitningar och skador. Denna tanke driver mig framåt och gör att jag i princip alltid är motiverad till träning.

Sedan har jag mer specifika och kortsiktiga mål. Jag har sagt att jag nångång ska tävla i någon gren inom bodybuilding, troligen bodyfitness, men för detta mål har jag ännu inget spikat datum. Mitt närmaste mål är att genomföra en deff, det vill säga, träna och äta så att min fettprocent minskar och muskelmassan bibehålls så långt som möjligt. Detta för att få fram mera muskelkonturer. Ett annat viktigt mål för mig under denna deff är att upptäcka mina starka och svaga sidor. Det vill säga, hurudant träningsupplägg fungerar för mig, vad ger resultat och vad är mindre bra. Dessutom upptäcker jag mina svagheter rent kroppsligt, och när deffen är slut vet jag vilka områden jag behöver fokusera på och jobba mera med. Allt detta för att få en jämn och stark fysik som håller i längden.

Det ni, mina vänner, är en resa utan slut. Men jag njuter av färden!

Glad tjej efter genomfört gympass

Byggarmat deluxe! Kyckling med lök, vitlök, färsk basilika, oregano och chili. Slurp!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar