lördag 28 februari 2015

En träningsvecka i bilder

Min "sexy" look, haha. Eller inte.
Men det är tur att man inte behöver
vara snygg när man ska träna. 
Lördag morgon, sovmorgonen satt fint och kaffet smakar lite extra bra. Jag förundras över hur bebisen plötsligt bökar till i magen och vänder sig så att magen blir sned. Att det är en liten människa därinne är stundvis ännu helt ofattbart. Tror inte riktigt jag kommer att förstå det heller innan vi möts för första gången utanför magen.

Min 31:a graviditetsvecka har passerat och allt går än så länge enligt plan. Bebisen i magen växer, tror jag, ska till rådgivningen på måndag. Iallafall börjar den få lite trångt där inne nu märker man. Så det tyder ju på att h*n växer (och mamma går fortsättningsvis upp i vikt, så förhoppningsvis är det bebisen som ökar i vikt och inte mamma ;)). Nog skrivet om vikt. Kroppen känns fortfarande stark, även om jag mer och mer märker av tyngden ner mot bäckenet. Träningen går bra. Inget att klaga på med andra ord. Så här har min träningsvecka sett ut.

Måndag började för ovanlighetens skull med styrketräning (bröst+ biceps) och Bodybalance (!). Har inte gått på bodybalance på flera år men det gick bra.

Tisdagens träning bestod av ett möte med mitt favoritelement, vatten! Simningen känns fortfarande lika välgörande och skön för kroppen. Och fortfarande är jag, för det mesta, snabbast i bassängen (om man räknar bort eliterna). ;) Känns skönt att kunna lita på kroppen i vattnet fast jag börjar känna mig som en strandad valross på land. Nä, så farligt är det faktiskt inte. Lider inte särskilt mycket av magen eller den extra vikten, det är bara nångång nu som då som man kan känna sig lite klumpig. Typ klassikern att knyta skorna.

Dipsen bränner bra, speciellt med lite
extra vikt runt midjan. ;)
onsdag blev det sedvanlig gymträning, axlar och triceps. Känner mig inte så jättevacker och graciös i gymmet. Lite uppsvullen, extra valkar här och där och kläderna börjar bli trånga, men huvudsaken är att det känns bra i kroppen. Resten får jag helt enkelt jobba med senare. Nu är det viktigaste att jag och babyn mår bra. Formslipning hinner jag med sen. :)

torsdag var det dags för gravidyoga, sista gången nu. Yogan har känts väldigt bra för kroppen. Vi har jobbat med mjukt stärkande övningar och öppnade rörelser och stretchar. Sen ingår det alltid en sjukt skön vilostund, där man liksom kommer till en annan nivå. Inte riktigt vaken men ändå sover man inte. Välbehövligt har det varit iallafall, för när torsdagskvällen är här brukar jag vara lite mör och trött både i kroppen och knoppen. Arbetsveckan börjar ta ut sin rätt helt enkelt. Framöver kommer jag sätta in somamind och bodybalance istället för gravidyogan.
Skönt tryck i ryggen.

Med tanke på hur jag känner mig redan på torsdag kväll brukar jag inte vara allt för pigg på träning på fredag. Men denna fredag kände jag inte för att sitta hemma ensam och uggla så därför blev det att hänga på till gymmet. Och väl där fick jag till ett riktigt bra ryggpass. Fick bra kontakt och kände mig stark. Känns i baksidan idag!

Idag tror jag det blir vila från träningen. Vi är på väg ut till föglö på eftermiddagen. Länge sen sist. Så jag tror det blir en skogspromenad där ute. Imorgon väntar BEN i gymmet!

Nu är det bara dryga tre veckor kvar till min mammaledighet, och dom veckorna kommer att gå snabbt. Jag har to-do listor varje vecka med massa saker jag vill hinna med innan jag går, så det lär inte bli tråkigt iallafall. Tror jag kommer lämna mitt jobb med känslan att det finns något roligt att komma tillbaka till sen när jag är redo, och det känns bra. Annat som hänt är att vi äntligen fått bokat gravidfotografering, så om exakt tre veckor ska det bli av. Ser framemot det, har hört så mycket gott om Jessica Lund som är vår fotograf. Och mera roligt, om två veckor ska jag till Åbo och träffa mina underbara knäppa vänner. Har inte träffat flera av dom sen i somras, så ser verkligen framemot detta.

Vänner, kärlek och vår i luften. Det är inte så illa det. Njut av vad ni har och vad vi har framför oss, ljusa tider!

Mitt nya motto:
 "You don't have to be fit to be strong!"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar