onsdag 8 februari 2017

Det är skittufft helt enkelt!

"Visst är det roligt att ha barn?" Fick frågan när jag kom till gymmet och pratade med en i omklädningsrummet. I normala fall skulle jag säkert ha svarat att ja, självklart är det roligt. För det mesta. Nu kom jag dock från kvällrutiner kantade av skrik och gråt, så jag var inte direkt benägen att hålla med damen i omklädningsrummet. Och jag svarade ärligt, att just nu är inte den bästa stunden för ett sådant påstående. Och vi pratade lite om småbarntiden och snart sa hon som det var. "Det är skittufft helt enkelt! Allt annat är en bonus. De dagar som går bra får man vara glad över, men resten är en kamp!" Och det var en tröst för mig att höra detta från en kvinna med äldre barn. För det är så det är. Och det är okej. Man får bryta ihop och gråta en skvätt när det blir som jobbigast. Tror det hör småbarnslivet till. Kanske det blir en bättre dag nästa dag.

Nu måste jag erkänna att denna vecka är extra tuff. Det har hänt saker på det område som känts mest tryggt och stabilt i mitt liv denna höst. På jobbet. Min självkänsla fick sig en liten törn. Men även där, det är bara att bryta ihop och komma igen. Utvärdera, göra om, göra rätt. Det är svårt att tro på sig själv om man får höra att någon annan tvivlar. Men å andra sidan kan missförstånd ske så lätt, och då är det extra viktigt att tro på sig själv. För om man inte själv gör det blir det väldigt svårt för andra att göra det. Och jag kämpar varje dag för att bli lite starkare i mig själv. Ibland blir man lite extra testad antar jag. Och det sägs ju att det man inte dör av gör en starkare, så jag hoppas att så är fallet även denna gång.

Men en liten påminnelse till mig själv och alla er som läser detta. Sprid glädje och kärlek omkring er. Det blir så mycket roligare då!

Vi börjar dagen med ett leede imorgon, är ni med mig?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar