söndag 29 december 2013

Back to basics. Vardag och rutin på intågande.

Vardagen är snart här, och det är egentligen ganska skönt. Men julen och ledigheten i samband med den har varit välbehövlig. Sovit långa nätter, tagit det lugnt och knappt tränat. Det sistnämnda har inte varit frivilligt. En lättare men ack så irriterande variant av förkylning har hållit mig i sitt bittra grepp i snart två veckor nu. Inte har jag varit sängliggande men min temp vägrar sjunka. Har febern varit borta en dag eller två och jag vågat träna så har tempen stigit igen nästa dag. Jag har bara varit illa tvungen att acceptera läget. Nu anser jag ändå att min kropp har fått vila ordentligt, den kan helt enkelt inte kräva mer vila! Har vilat från träningen i ett sträck i dagarna 3 nu och samlat energi. Imorgon håller jag SOMA och efter det kör jag igång. Och så får kroppen helt enkelt acceptera det. Nyt riittää! (nu räcker det)

Ser ju onekligen härligt ut. Med snö.
Håller som bäst på planerar, funderar och skisserar min plan för våren 2014. Fokus, målmedvetenhet och resultat är ledorden för att komma dit jag vill. Min plan kommer att bestå av två olika delar. Första delen är ca 2 månader lång och leder till Vasaloppet (öppet spår). Sen kommer del två som sträcker sig fram till sommaren, alltså ca 3 månader. I del 1 kommer det främst att handla om att konditionsmässigt komma i sådan form att jag klarar av att ta mig fram 90 km på skidor, utan att ramla ihop på vägen. Mitt mål är endast att ta mig igenom, och förhoppningsvis utan att det är en riktig mardröm. Så nu kommer det att vara mycket konditionsträning i olika former; löpning, crosstraining, stakning och (om jag får tag i ett par) rullskidning. Sen kommer jag komplettera detta med funktionell styrketräning i gymmet, troligtvis en gång i veckan. Då ligger fokus på axlar, armar, bröst, rygg och mage. Och om det finns en gud eller någon som styr så ser han till att det kommer lite snö snart!!!

Del två kommer jag berätta mera om senare, men jag kan avslöja så pass mycket att det kommer att bli min tuffaste utmaning hittills....

Gott nytt år på er kära bloggläsare! Och kom ihåg. Nyårslöften är inget att satsa på, satsa på att att skissera upp en plan med delmål och huvudmål istället, som håller hela året ut. Och varför inte längre än så! Lycka till och ha det gött!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar