tisdag 10 september 2013

En lugn stund

Solen utanför vårt köksfönster en septembermorgon
Idag när jag kom hem från jobbet gjorde jag något jag aldrig brukar ta mig tid till. Jag bara satte mig ner...och gjorde ingenting. (ok, skrollade lite på datorn men det är nästan så att det inte räknas!)
Skönt var det.

Mitt liv är rätt så hektiskt nu. Många frågetecken om framtiden kommer förhoppningsvis att rätas ut under höstens gång, men just nu hopar dom sig. Jag försöker ta det med ro och se med tillförsikt på det som komma skall, även om jag inte helt säkert vet vad det är ännu. När en dörr stängs brukar ett fönster öppnas...har jag hört. Så jag försöker koncentrera mig på möjligheterna, inte hindren.

Oberoende hur det blir så är det som sagt många järn i elden som gäller nu. Förra veckan var jag nästintill i upplösningstillstånd. Men sen kom helgen och jag hittade lugnet igen. En långlänk (20 km) en septemberlördag som osade sommarvärme, en riktigt lyckad personalfest med trevliga gymkolleger, en skön söndagsbrunch med mina fina vänner och sist men inte minst, tid tillsammans med min underbara sambo. Sen kände jag mig hel igen.

Nu tar jag en sak i taget och koncentrerar mig på vad jag kan göra. Vad jag kan göra för att påverka. Det jag definitivt kan påverka är min löpning. Eftersom förra veckan var som den var, och jag knappt visste vad jag hette när fredagen var här, så blev det endast två löpträningar. Men nu har jag bättre tid och kontroll denna vecka. Igår började jag med intervallträning, 1 km:s intervaller. Idag körde jag styrka i gymmet. Imorgon kommer jag att springa 10 km.

Mitt upplägg inför lindingöloppet ser veckovis ut som följande:
1 x intervallträning (1 km: intervaller x 5-7)
1 x kortare löptur (ca 10 km)
1 x backträningsintervaller
1 x lång löptur (ca 20 km)

Så försöker jag dessutom lägga mina rundor så att jag får in lite terräng och backar, speciellt under den kortare rundan. Är ju bara inne på min andra träningsvecka än så länge, men det är bara dryga två veckor kvar till loppet! Men det känns okej. Jag känner mig rätt så genomtränad och så är det bara så att jag kan inte förvänta mig vara i världens löpform då jag specifiktränat inför loppet endast i fyra veckor, men jag kommer så långt jag kommer.

Nu ska njuta av dagens andra lugna stund. Både jag och sambon är klar med dagens träning redan. Känns skönt att ha lite mer tid innan sängen kallar.

Njut av stunden, den kommer inte igen!

En njutningsfull stund en augustidag




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar