fredag 27 september 2013

Mental träning och uppladdning

Ännu en fredag är här. Idag är det fortfarande ganska rått och kallt ute, solen skiner och ibland kommer det en liten regnskur. Likadant som det varit de senaste dagarna med andra ord. Jag sitter och funderar om jag ska koka en kanna kaffe åt mig eller inte...huvudet som känns som tuggummi säger att det skulle vara en bra idé!


För första gången den här veckan har jag lite tid för mig själv, lite tid att sitta ner och tänka efter känna efter. Börjar ladda mentalt inför morgondagen. I veckan har jag haft fördelen att få gå på två föreläsningar genom jobbet. Bägge berörde ämnen som arbetsglädje, motivation, inlärning och välmående sett ur ett helhetsperspektiv. Även mental träning tangerades och jag påmindes igen om hur viktig den mentala träningen är. För varje gång vi gör något skapar vi spår i hjärnan., och varje gång vid upprepar samma sak så blir spåret djupare. Detta fenomen kallas inlärning, något de flesta av oss borde vara väl bekanta med. Men nu till det intressanta. Varje gång vi tänker att vi gör något, alltså föreställer oss att vi gör ett moment, så blir spåret också djupare. Mental träning. För hjärnan vet inte skillnad på om vi gör det på riktigt eller om vi bara "fantiserar". Mental träning är den magiska lösning som gör skillnad, som kan ta oss hela vägen. Som skiljer de stora idrottsmännen och kvinnorna från de som bara nästan lyckas.

Inför vätternrundan mentaltränade jag en hel del, både medvetet och omedvetet. Jag gick igenom loppet, försökte föreställa mig hur det skulle vara, och lade upp strategier. Och jag tror det var till min fördel, definitivt. Samma sak har jag tänkt göra inför lidingöloppet, men jag har ju inte hunnit! Veckan har igen varit galet intensiv, och dagarna har rusat förbi. Men idag har jag tid. Och jag började egentligen igår kväll när jag varit och hämtat posten. Där bland fanns nämligen mitt startbevis tillsammans med ett informationshäfte om tävlingen, inklusive karta och banbeskrivning. Nu hade jag något att utgå från, och kunde börja föreställa mig hur det kommer att vara.

En liten kort joggtur ska jag göra idag också, en lätt en. Bara för att förbereda benen och huvudet på att det kommer att hända något snart, be prepared! De praktiska förberedelserna är också i full gång, har varit och införskaffat skavsårsplåster idag (har 8 skavsårsplåster sammanlagt på fötterna nu). Har ju haft mycket problem med skavsår under mina långturer, och borde egentligen haft andra skor, men jag kunde inte börja byta skor bara några veckor innan loppet. Så nu är compeed min sanna vän.
Maten är också lika viktig som alltid. Alla kanske inte tror på kolhydratuppladdning, men det gör jag. Och vi vet ju att om vi tror på något fungerar det också. Så idag är det mycket mat, och då framförallt kolhydrater som gäller.

Kroppen och knoppen. Fysisk och mental förberedelse. En helhet. Alla bitar faller på plats vid rätt tillfälle, det är det som avgör. Nu kör vi!



1 kommentar: