måndag 2 september 2013

Mitt smarriga äppelmos

Det kanske inte ser så gott ut, men det är det, jag lovar!

Världens enklaste dessutom. Skalar äpplena och skär dom i bitar (lämnar bort kärnhusen). Sätter dom i kallt vatten så att de inte blir bruna under tiden. Kokar ihop till mos med lite vatten. Använder inga exakta mått, men har läst nånstans att det ska vara ca 1 liter vatten till 1 kg äpplen (eller var det 0,5 liter, kommer inte ihåg). Så långt allt bekant för alla som nångång kokat äppelmos. Men min lilla knix är att jag använder hermesetas sötningsströ istället för socker. Lika gott men betydligt mindre kalorier. Använder inte här heller några exakta mått utan sötar efter smak och tycke. Och hermesetas tål upphettning, frysning...allt. I förra "batchen" satte jag till lite kanel också men i den här lämnade jag bort den för att få lite variation. Gott gott GOTT!

Nu har jag till min proteinpannkaka eller gröt i vinter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar