tisdag 24 maj 2016

5 saker jag älskar med sommaren!

När man så här på en av sommarens allra första Riktiga dagar går ner på stan i bara sommarklänning och det nästan är för varmt ändå kan jag inte låta bli att jubla inombords. Den är här nu!!! Den efterlängtade sommaren. Och jag började fundera på vad jag njuter mest av under denna fantastiska årstid. Okej, lite inspirerad av Linns inlägg var jag också. 

1. Morgondopp och kaffe på stugan.

Det finns inget, absolut Inget som slår ett morgondopp i ett spegelblankt hav efterföljt av nybyggd espresso på bryggan. Det är billig lyx. Det är mitt helhetskoncept för lycka.



2. Alla dofter

Dofter påverkar våra känslor oerhört, det är ju knappast nån nyhet. Att gå ut en sen försommarkväll och överlumpas av tusen och en dofter är nästan lite mäktigt. Eller den svårslagna doften av hav. Solbränd hud. Grillen. Nyklippt gräs. Bastukvasten av björk i bastun. Listan kan göras hur lång som helst.

Midsommar 2013. Det var faktiskt bra väder då! Abborrarna redo för vår
provisoriska rök, jag binder blombuketter som jag gör varje midsommar.
 Ni känner doften av rökt aborre va?

3. Spontanitet

Jag är inte en särskilt spontan person. Men om det är någon gång som spontaniteten får utrymme så är det under sommaren. Segelturer som bestäms på morgonen och slutar med revade segel i solnedgången. Besök av förbipasserande i båt som blir till heldagsbesök. Långa dagar på stranden som blir till grillmiddag på någon gård och en sen (tidig) vandring hemåt när solen gått upp igen. Lär inte hända denna sommar men oj vad det finns mycket att njuta av ändå.

Sommaren 2014 var vi lite lagom spontana och köpte segelbåt. Sen blev jag gravid och
Hoppsan, som hon heter, får vänta lite på att komma i sjön igen.
Som tur har svärfar inte bara en utan två segelbåtar som åker i sjön varje år.


4. Simma

Ja, för er som inte redan visste det så är mitt favoritelement vatten! Lika mycket som jag älskar morgondoppen så älskar jag att ligga på bryggan en hel dag och hoppa i sjön i varje kvart ungefär. Så att man just och just hunnit torka innan man hoppar i igen. Eller att bada nattbastu och simma på natten. Helt magiskt!


5. Solbränna

Ja jag vet. Sol är jättefarligt och allt det där. Men jag har iallafall turen att ha en sån hudtyp som gör att jag blir brun och bränner mig väldigt sällan. Och jag vet att det flesta ser snyggare ut med lite färg på sin lekamen, men jag mår verkligen hundra gånger bättre när jag är brun jämfört med hur jag känner mig i min vinterbleka skrud. Så jag tar risken. (Sen att jag aldrig blir lika brun som min sambo smakar lite bittert, jag som innan vi var ett par alltid var den som var brunast i gänget. Men det är ingen tävling säger han. Ändå är han småsur så fort Jag är lite brunare, som nu när jag är ledig, haha! Men nej, det ÄR ju ingen tävling...bara pikilite.)

Nä hörni, njut nu gott folk! Vänta inte bara för att det bara är maj ännu, njut redan nu! Det blir inte mycket bättre än så här!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar