söndag 15 maj 2016

Nattning och kvällsrutiner

Jag vet att jag lovat er ett helt annat inlägg som näst, men det kommer när det kommer. Nu behöver jag lite råd och tips, därav detta inlägg.

Vi har numera bra och fungerande kvällsrutiner för lilleman. Han får gröt någon gång mellan 19.15 och 19.30 beroende på hur trött han är. Sen är det tandborstning, pyjamas på och så i säng lite för kl. 20 och får då flaska, och somnar sedan oftast inom 5-10 minuter efter han druckit klart. Jag nattar honom i vår säng fortfarande, och så flyttar jag över honom till egen säng när han somnat, där han sen sover hela natten de allra flesta nätter. Orsaken till att jag nattar honom i vår säng är att jag helt enkelt vill ha lite nära-tid med honom. Det blir så lite av den varan nuförtiden. Han har ju tid att vara i famnen typ fem sekunder i gången. Och det funkar inte heller längre att ta över honom till vår säng när han vaknar på morgon, fast jag gärna sku ligga kvar och mysa med honom. Han vaknar ju oftast lite efter 6, så inte mig emot att vila lite till. Men nej, det går inte. Han trampar bara omkring i vår säng och man får typ hålla honom i en fot så att han inte åker med huvudet före i golvet. Morgonmys på hög nivå med andra ord!

Älskar denna bild! Känns som en evighet sedan. Här fanns inget som hette
rutiner ännu, men en massa mys istället.
Men, nu till kruxet. Det är jag, och bara jag som lyckas med nattningen. Och ja, det är helt och hållet vårt eget fel, det är vi som har skapat denna rutin. Och nu verkar den omöjlig att bryta. Det började med att det alltid var jag som nattade medan jag ännu ammade, vilket var ungefär till 8,5 månader. Sen har det blivit så att i och med att Conny har så ont i ryggen så har han svårt att sköta kvällsrutinerna, och om det är nånting vi försökt dela jämlikt här i huset så är det möjligheten till att träna. Av ovanstående orsaker, och även för att Conny ska hinna träffa sonen nånting så har vi de senaste månaderna gjort så att jag har tränat endera på dagen (om jag har barnvakt) eller mellan middag och nattning, medan sambon har farit iväg och träna när sonen ska gå och sova. Detta har fungerat väldigt bra MEN som sagt, nu är ju sonen van vid att det är jag som nattar. Och när vi nångång försök att det är pappa som nattar så förstår han inte att han ska sova, utan härjar bara omkring i sängen.

I sommar, om cirka en månad för att vara exakt, så kommer jag att börja dra pass igen. Då kommer jag en kväll i veckan att vara borta runt nattning, så vi behöver verkligen få det att fungera snart att även pappa kan sköta nattningen.

I allt annat duger pappa precis lika bra som mamma, men gällande detta, ja det är nästan löjligt. Med pappa far han omkring som ett yrväder medan han somnar på några minuter om det är jag som ligger bredvid honom. Så tips och råd mottages gärna om ni har några? Vi har troligen nån semestervecka på oss innan jag börjar dra pass igen så vi får använda oss av den tiden om vi inte får det att funka innan det. För då är vi säkert på föglö och träningsrutinerna ser annorlunda ut.

Nu tillbaks till hockeyn. Jag kan ju på samma gång avslöja...jag skulle inte kunna bry mig mindre om eurovisionen, men hocky-vm, det missar jag inte! Trevlig söndag på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar