lördag 5 oktober 2013

Tid att varva ner och känna efter

Känner mig för tillfället rätt fri. Fri som en fågel. Hade bestämt mig redan innan lidingöloppet att jag efteråt skulle ta en liten paus. Paus från träningsmåsten. Andas och känna efter.

För ett och ett halvt år sen, i mars 2012, började jag träna riktigt målinriktat, med sikte på triathlon. I ett halvt år hade jag ett strikt träningschema jag följde. Efter triathlon bestämde jag mig för att springa kanonloppet och träningen inriktades på det. Igen med en noggrann plan. Efter kanonloppet började jag styrketräna igen. Målet och planen bestämdes, målet var att bygga muskler och ett träningsschema fanns förstås hela tiden och gav inte utrymme till allt för många utsvävningar.

2013 kom och nu var det dags för en riktig konkret plan med ett väldigt tydligt mål. Om du vill läsa mera om det kan du gå in här: Mitt mål- Min plan. En strikt 7 veckors diet väntade. Efter dieten och resan som följde som belöning väntade nästa utmaning. Jag bestämde mig för att göra en svensk klassiker. Sen början av mars har jag hela tiden haft ett lopp som väntat inom en inte alltför avlägsen framtid. Vätternrundan, vansbrosimningen, kärringssunds triathlon och nu senast lidingöloppet. Träningen har varit tuff och målinriktad. För det är ju så man får resultat.

Om ca 5 månader väntar Vasaloppet, eller öppet spår. Och inför det kommer jag självklart att behöva träna, för skidning är definitivt inte min starka sida. Men nu känner jag att det finns utrymme för en liten lucka. Jag känner att jag behöver en liten paus från alla måsten. Det betyder inte att jag skulle sluta träna, långt ifrån. Men jag kommer inte längre ihåg hur det är att träna "bara" för välmåendets skull. Att träna det man har lust med för dagen. Det är ingenting som fungerar i längden, inte för mig. Jag behöver ha mål med min träning, både kortsiktiga och långsiktiga. Men 2 veckor ger jag mig själv. 2 veckor då jag för göra precis vad jag vill, träna bara det jag har lust med.

Sen kommer nya mål. Och även om vasaloppet finns där i bakhuvudet så är det annat jag kommer att sätta fokus på. Har längtat tillbaka till gymmet, och nu är det dags. Dags igen att börja forma kroppen, steg för steg mot mitt ideal. Can´t wait!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar