onsdag 2 januari 2013

Mitt mål- Min plan

De flesta av oss vet säkert att för att få resultat så behöver vi först ett mål. Ett realistiskt och konkret mål. Målet kan vara en siffra på vågen, en bild i huvudet av hur man vill se ut eller en förebild man vill eftersträva att likna. Eller så kan målet vara prestationsinriktat. Och detta tror jag är det bästa målet, för det blir så konkret. För mig är målet en kombination av dessa. Jag har delmål mål på vägen och så har jag ett huvudmål. För mig är huvudmålet att tävla i triathlon igen. Och med bättre resultat än sist. För att komma dit behöver jag bland annat förbättra min löphastighet. Och för att kunna göra det behöver jag gå ner i vikt. För som det är nu är jag för tung för att komma upp i den hastighet jag vill. Så ett av mina delmål på vägen är då bl.a. att gå ner i vikt. Ett annat delmål handlar mera om det estetiska. Jag vill ha en trimmad och vältränad kropp med synliga muskler. Jag vill vara en förebild för andra och visa att det går att komma dit man vill bara man ger sig f*n på det. Än är jag inte där. Men jag är på väg. Mitt tredje delmål är att komma i bikiniform till vår semesterresa v. 8. Det betyder 7 veckor hårt arbete och sträng diet. För mig är det bra att ha ett konkret mål inom en snar framtid för då får jag lite extra jävlaranamma (ursäkta det fula språket). -10 kg är målet. Och då har jag bra förutsättningar när jag under våren ska börja träna inför mitt triathlonlopp. 

För att nå målet behöver man även en konkret och bra plan. Min plan ser ut så här:

Måndag: simning
Tisdag: vila (drar RML på gymet)
Onsdag: gymträning (axlar, triceps)
Torsdag: simning
Fredag: gymträning (bröst, biceps)
Lördag: gymträning (rygg)
Söndag: gymträning (ben)

Utöver detta har jag morgoncardio 30 min minst 4 ggr i veckan och kvällscardio 30 min också minst 4 ggr i veckan. Dessutom kommer jag att sätta in lite intervaller efter styrkepassen för att kicka igång fettförbränningen ytterligare.

Men träningen är inte allt, trots att den är viktig. Kosten är minst lika viktigt. Min diet består av mycket protein och grönsaker, och minimalt med kolhydrater (och självklart inga sötsaker eller någon alkohol).

Jag vet att det är en ganska tuff period jag har framför mig, men den måste vara tuff för att det ska ge resultat. Och misstolka mig rätt. Jag tycker inte illa om min kropp på något vis. Tvärtom, den är det bästa jag har. Den är mitt viktigaste redskap. Jag vill bara, som sagt, bli den bästa jag kan bli. 

Avslutningsvis: dagens formcheck (svårt att ta icke-suddiga bilder när man har pump ;))



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar