söndag 27 januari 2013

Ursäkter...eller resultat?

Jag avslutade ett inlägg här för en tid sen med frasen:

Du kan ha ursäkter eller resultat, vilket väljer du?

Det är en fras jag står fast vid. Visst finns det dagar det är segare, tuffare att motivera sig själv till ett hälsosamt liv. Men i slutändan måste du välja. Ursäkter eller resultat, vilket väger tyngst?

Nu kommer jag att vara fullständigt ärlig. Jag är så FRUKTANSVÄRT trött på alla ursäkter! Det finns inga ursäkter! Alla kan träna. Alla kan välja. Alla har den möjligheten.

Ibland önskar jag att fler skulle få uppleva det jag ser i mitt jobb. Tänk när den dagen kommer, du är gammal och trött. Har tappat många av dina funktioner. Kanske inte kan gå längre. Du kanske inte kan sköta din personliga hygien mera. Tänk. Bara tänk på det en stund.

Ta ut allt av livet medan du kan. Dra ditt tunga ar**e  ur soffan och ut och RÖR på dig! Medan du kan. En dag kan du inte längre. Och tänk om du genom rörelse och hälsosamma val kan skjuta på den dagen då du inte längre kan. Tänk om du kan åldras med värdighet. Kan röra dig som du vill även när du är gammal. Kan vara självständig och behålla din fysiska funktionsförmåga. Med ett hälsosamt liv ökar den chansen betydligt.

En kropp för livet. Det är mitt mantra. Min drivkraft. Och jag är så otroligt stolt för att jag gjort det valet. Valt ett hälsosamt liv.


Och hatten av till alla som även på äldre dagar förstått att det går att ändra sig. Att välja hälsan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar