söndag 13 januari 2013

Tillbakablick

En lugn söndag som denna har man tid att sitta och fundera lite. Jag sitter och tänker bl.a. på året som gått. 2012 var ett riktigt bra år mig. Ett år då jag lyckades med saker som inte funnits på kartan tidigare. En riktig boost för självförtroendet med andra ord. Men för att förstå vad jag egentligen uppnådde under 2012 behöver jag gå lite längre tillbaka i tiden.

Ända sen jag var liten har jag varit knubbig, klumpig, inte alls duktig i sporter, haft dåligt bollsinne. You name it! Någonstans, bl.a. med hjälp av min syster Pia, så hittade jag ändå en väg in i idrotten. I en form som passade mig, nämligen simning. Började när jag var 11 år och de första åren var det mest på skoj, 1 gång i veckan. Sen blev det 2 gånger i veckan och efter 1-2 år började jag tröttna och bestämde mig att sluta. Men igen en gång fick syster Pia mig övertalad att fortsätta. Jag hade då hunnit bli 14 år och det var träning 4-5 gånger i veckan som gällde. Nu började det hända grejer, och för första gången i mitt liv kom jag ner till "normalvikt" och var i riktigt bra form.

Vid 17 års ålder slutade jag med simningen av flera orsaker, bl.a simhallsrenovering. Men jag fortsatte träna intensivt på gym. Då mest på olika pass. Men så småningom började kompisarna och annat gå före. Jag blev 18 och det var en tid med ganska ohälsosamma vanor. Värst var det i 19-20 års åldern. Då var träningen långt ner på prioriteringslistan. Min kropp hade förändrats mycket under de senaste åren, och jag mådde inte alls bra. Sedan började jag fysioterapiutbildningen hösten 2007. Så småningom hittade jag tillbaka till det jag älskade. Att träna. Vid årskiftet 2008 bestämde jag mig. Jag skulle ner igen. Så med hjälp av löpning och simning och bra kost gick jag ner 15 kg under våren 2008. Jag gick och vägde mig hos hälsosystern 1 gång/månad för att  ha lite piska på mig.

Sen flöt det på. Under våren 2008 blev jag också tillsammans med min nuvarande sambo, Conny. Och han introducerade mig till styrketräningen, vilket jag fastnade för och började anamma under sommaren/hösten. Med hjälp av löpning och styrketräning kunde jag nå resultat jag inte sett tidigare. Det gick bra ganska länge. Men detta var ändå under studietiden och det var inte uteslutande bra mat och träning som gällde. Under 2010-2011 började det hända saker både i spegeln och på vågen, som inte alls var bra. Jag tränade fortfarande mycket, men det var framför allt slarv med kosten som gjorde att jag gick upp igen. Värst var det i november 2011 då en kroppsanalysmätning visade att min kroppsliga ålder var 33!!!! Så då fick det bli ändring igen.

2012 kom och jag hade ett val att göra. Jag hade bestämt mig för att gå ner men inte hur jag skulle göra. Så jag bestämde mig för ett prestationsinriktat mål. Om jag satsade hårt på det visste jag att viktnedgången skulle komma "på köpet". Och så blev det. Jag hade hört om kärringssunds triathlon redan tidigare och tänkte att det sku vara kul att testa på. Så jag tog hjälp av min kollega och pt Fanny Ahlgren och lade upp ett träningsprogram som skulle ta mig i mål. Sambon dietade samtidigt inför sin första classic bodybuildning tävling så det var lättare att hålla en bra kosthållning när vi var två, även om jag åt lite mera kolhydrater. Träningen gick bra under våren, och resultaten kom. - 10 kg gick jag ner under våren. Sen under sommaren gick det lite segare med träningen och jag kom inte riktigt dit jag ville. Men så hade jag turen att under tammer training camp (i samband med sambons tävling) få hjälp av Lennart Matikainen med ett upplägg som skulle förbättra min löphastighet och ta mig i mål på den tid jag ville. Och det funkade. Aldrig har jag sprungit så snabbt. Och under triathlonloppet hände något otroligt, jag kämpade i hällregn och gav allt. Och kom i mål på tredje plats med 8 min tillgodo till det mål jag hade satt upp.

Under hösten bestämde jag mig för att utmana mig ytterligare gällande löpningen när jag ändå hade kommit en god bit på väg. Så då deltog jag i ett lerigt och grymt jobbigt kanonlopp på 19 km med tiden 2.01. För mig personligen var det en riktigt bra tid. Sen började styrketräningen igen kombinerat med simning. Har gått upp några kilo under hösten men den här gången har det varit medvetet. Har satsat på att bygga muskler de senaste månaderna.


Det jag har lärt mig under årens lopp är att jag för det första har en kroppsbyggnad som gör att jag lätt drar på mig kilon, dvs. jag måste träna mycket och ha en bra kosthållning om jag vill hålla min vikt. För det andra vet jag nu att jag lika mycket värd hur jag än ser ut, d.v.s jag har i grund och botten en bra självkänsla, men jag boostar gärna mitt självförtroende genom att utmana mig. För det tredje, att ha coachning och bra personer runt sig är enormt viktigt, men huvudansvaret ligger alltid hos dig själv för att få resultat.

Jag vill sammanfatta mina erfarenheter så här.
Tro på dig själv. Våga satsa. Våga vinna. Du kan så mycket mer än du tror.

Nu är vi inne på 2013 och det är nya mål och högre höjder som gäller, som ni redan vet.

Tack för att du orkat läsa!



Jag och Jannica spurtar sista sträckan på kanonloppet. Vi kom i mål på exakt samma tid.  :)





2 kommentarer:

  1. Hej på dig kusin! :)
    Jag ville bara hastigt och lustigt skriva en liten kommentar till dig...du skriver en jätte intressant blogg och du inspirerar verkligen alla som läser din blogg med ditt grymma tränande! Själv har jag aldrig varit i så dålig form som jag är nu, efter graviditeten, och har många många kilon att bli av med innan jag når min "normala" vikt! Så det behövs såna här bloggar för att ge mig en "spark i baken" och få mig upp ur soffan! :) Så tack för att du inspirerar mig och du ser grym ut när du är så där vältränad! :)Ta hand om er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dig!
      Vad roligt att höra! Det är just det som är tanken med bloggen, att inspirera. :)Och tack för komplimangen.
      Din kropp har ju varit med om en enorm påfrestning nu så det tar ju sin tid att komma tillbaka. När man är gravid kan man ju inte ha kontroll över allting utan måste låta naturen styra ibland. Och vad jag har förstått har du ju haft en del komplikationer som gjort att du inte kunnat röra dig som "normalt". Jag är ingen expert på träning under och efter graviditet, men börja relativt lugnt och öka på vartefter du känner att kroppen återhämtar sig. Mycket bäckenbotten träning! Så promenader och bålstabilitets träning skulle jag rekommendera som en bra start.

      Ta hand om er och lycka till!

      Radera