torsdag 31 januari 2013

Disciplin



Att äta eller inte äta. Det är frågan. Och nu menar jag i största allmänhet, inte bara när det gäller mig. För jag vet. Jag har ju bestämt mig. Om två veckor får jag äta, men inte nu. Och då menar jag äta sånt som alla mer eller mindre borde undvika.

Min kloka kollega Sofie sa här en dag att disciplin är skillnaden mellan att göra val som får en att må bra för stunden och val som får en att må bra i längden. Alltför många faller för stundens frestelse. Så även jag. När jag inte har bestämt mig. Det är inte så dumt att bestämma sig. Göra val som är mer långsiktiga. Inte bara njuta för stunden. Visst, livet är kort och man ska njuta av det. Men njuter man verkligen om blodsockret åker berg-och-dalbana, humöret sviktar, man samlar på sig onödig energi som kroppen lagrar som fett? Osv osv. Och nej, alla blir inte tjocka av att äta onyttigheter. Vissa verkar kunna äta hur mycket som helst utan att deras kroppar påverkas. Men det betyder ju inte att socker är nyttigt för dem.

Dessa funderingar snurrade i mitt huvud under eftermiddagens möte då chokladskålen skickades runt. Att göra val som gör en nöjd för stunden eller val som gör en nöjd i längden. Det märktes att det är januari månad för ungefär hälften skippade chokladen. :) Men jag är inte ute efter att döma någon. Alla bestämmer över sitt liv och gör sina val. Jag tycker bara det är intressant att fundera över dessa saker. Och mycket troligt är det att jag skulle ha tagit en chokladbit om jag inte haft ett mål som gör att jag har bestämt mig. Där ser vi igen hur viktigt det är med mål. Och jag sticker inte under stolen med att jag också kommer att äta choklad inom en inte alltför avlägsen framtid. Och jag kommer säkert att falla för stundens frestelse mååånga gånger än. Men det är ändå en större tillfredsställelse att njuta när man väntat på det och gjort ett långsiktigt val. Tycker jag. Men det är ju bara jag. :)

Det gäller att hitta den rätta balansen. Och det är inte alltid så lätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar