måndag 21 januari 2013

Proteiner proteiner och vitaminer!

Alla ni som läst denna blogg har säkert redan förstått så går jag just nu på en låg-kolhydrat diet bestående av mycket protein och grönsaker. Varför? Jo för att jag vet att det funkar! Inofficiellt här hemma kallar vi den LCHP (low carb, high protein).

Proteinerna behöver jag för att bibehålla så  mycket muskelmassa som möjligt under dieten. Grönsakerna fungerar som utfyllnad för att ge mättnadskänsla samtidigt som de är viktiga fiber-, vitamin- och mineralkällor. Tanken är att kroppen genom denna diet ska använda kroppens fettreserver som energikälla. Och på så vis försvinner så småningom fettet medan musklerna finns kvar. Enkelt beskrivet. Men riktigt så enkelt är det inte. Det är oundvikligt att tappa muskelmassa under en diet. Muskelmassa är trots allt en så pass viktig energikälla att kroppen tar till den när den går på sparlåga, speciellt när man kommer lägre ner i enegriintag och fettprocent.

P.g.a att man under en diet som denna inte äter kolhydrater och inte heller mycket fett så har kroppen som sagt ingen primär och lättillgänglig energikälla. Det betyder att det är tufft att under dom förhållandena träna mycket högintensiv konditionsträning. Risken är att kroppen bränner mer muskelmassa än fett. Därför är lågintensiv cardio den bästa förbränningsmetoden under diet, så som långa och många promenader. Styrketräning fungerar också bra under diet eftersom den stimulerar proteinsyntesen.Vad är det då tänker du? Jo, i din kropp pågår hela tiden proteinsyntes och proteinnedbrytning. När proteinsyntesen är större än nedbrytningen så sker muskelhypertrofi, det vill säga att dina muskler växer. Om nedbrytningen är större än syntesen så sker det omvända. Förutom att styrketräningen ser till att din proteinsyntes är hög och du undviker att bryta ner muskler så motverkar den dessutom en sänkning av ämnesomsättningen, som annars kan ske vid ett energiunderskott. Skulle mitt ENDA mål vara att få ner siffrorna på vågen skulle jag uteslutande satsa på cardio, mycket och länge. Men jag vill trots allt bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt och skulptera kroppen. Därför har jag valt att ha med styrketräning i mitt träningsschema. Simningen är egentligen lite för tuff träning för mig just nu, samtidigt som min kropp mår så bra av den. Och jag har valt att sätta in ett extra mellanmål före för att orka bättre, och jag tycker det fungerar bra. Jag tycker jag känner mig starkare för varje simpass nu under dieten, så kanske min kropp ändå har blivit bättre på att använda fett som energikälla. Man får hoppas det!

Min meny ser ut som följade:

  • frukost: proteinpannkaka + ev lite bär (nu har jag tagit bort äggulan och kör endast med vitor)¨
  • lunch: kyckling eller fisk + sallad 
  • mellanmål: proteinpudding eller kvarg med lite proteinpulver + en tesked naturellt jordnötsmör
  • middag: nötkött eller fetare fisk (lax) + grönsaker (oftast broccoli)
  • kvällsmål: kalkon + grynost eller kvarg med lite proteinpulver. 
Tänk! Jag får äta ALLT DETTA och går ändå ner i vikt. Det är så man ska tänka. :)


Såhär ser det ofta ut på min middagstallrik. Som tur älskar jag broccoli. Den är dessutom en mycket bra källa till folat, kaluim, vitamin K och vitamin C. För att nämna några. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar