onsdag 19 mars 2014

Dag 10: Hungrig!

Jepp, idag och igår har jag varit riktigt hungrig. Men igår blev det kanske lite överdos av cardio. 45 min promenad till jobbet, 15-20 cykeltur hem från jobbet samt mina dubbelpass på gymet = 1,5 h cardio (det är ju inte enbart cardio men i min värld just nu klassar jag mina pass som cardio). Så jag förstår ju att jag var lite hungrig. Idag är jag också hungrig men inte lika farligt, och jag vet att nästa mål placerar sig i magen inom den närmaste timmen, så det är lugnt. Ett bra knep att ta till om man känner sig hungrig men inte ska äta ännu på en stund är det gamla hederliga knepet; drick vatten! Eller sysselsätt dig med nåt. Hjälper för det mesta. När jag städar glömmer jag nästan alltid bort att äta.

Så där annars går det bra med dieten. Idag fick jag testa mig själv lite igen när vi var på föreläsning hela dagen från jobbet och därför ut på stan och åt lunch. Ett rykande färskt bröd serverades till salladen och jag vet ju hur gott det är. Men nej, inte just nu. Fisksoppan med aioli, vittvin och grädde föll också bort till förmån för en tonfisksallad. Men det var inget dåligt val, salladen var god och fräsch! Det går bra att stå emot frestelser så länge man kommer ihåg varför man har gjort sitt val, vilket mål man har och hur gärna man vill komma dit! Jag vet att jag inte mår bra av äta vitt bröd, godis, kakor osv var och varannan dag! Jag måste bara komma ihåg det när frestelsen finns där framför mig och "alla andra" äter. I längden kommer min kropp att tacka mig för de val jag gjort, det vet jag med 110% säkerhet. Men sen, sen när jag bestämmer mig, när jag tillåter mig nånting gott, herregud vad jag ska njuta av den kakbiten/godispåsen/lyxmiddagen. Och då tänker jag inte ha det minsta dåligt samvete. Men detta är något jag kommer att få jobba med, resten av mitt liv har jag på känn, att unna mig något under kontrollerade former. Alltså bara nu som då, så att det inte blir för ofta. Om ni har några knep på hur ni får det att funka, alltså att ni har hittat en struktur och balans där ni håller er till en hälsosam livsstil de flesta av årets dagar, och bara unnar er nånting ibland, kommentera gärna! Jag har som sagt ganska lätt att hålla mig när jag är på diet, men vet att jag får svårare när dieten är slut och jag ska hitta en fortsatt bra balans! Eller om du annars undrar över något, tveka inte att kommentera!
Bild från november. Härifrån ska axlarna växa, formas och
deffas. Jepp det är planen!


Ha en fin kväll! Här ska det tränas axlar så det står härliga till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar