söndag 9 mars 2014

Mot nästa mål!

Sen Vasaloppet har jag x antal gånger fått frågan "jaha, vad är nästa mål nu då?". Många har säkert trott att jag ska springa maraton eller nåt liknande. Men icke. Nu är det andra typer av utmaningar som väntar. I två års tid har jag nu haft styrketräningen lite på sidan om. Den har inte varit i huvudfokus. Och om den har varit det så har det bara varit för kortare perioder. Men NU. Nu ska jag satsa helhjärtat på min andra passion (konditionsträning är min ena passion om ni inte redan listat ut det). Och jag kommer att kicka igång med en deff. Jag vill alltså gå ner i vikt och forma kroppen. På riktigt den här gången. Jag har ju lyckats en gång tidigare, åtminstone med att komma en bra bit på väg. Men den här gången har jag lite mera tid på mig, nämligen 12 veckor. Imorgon är dag 1 och slutdatum är 1.6.

Jag kommer att följa ett 12 veckors program som finns att tillgå gratis på www.bodybuilding.com. Det är Kris Gethin som har skapat programmet, och för varje dag finns den en video med dagens träning, samt en massa nyttiga tips och råd längs vägen. Det finns även en dietplan att tillgå, men jag kommer troligen att följa samma tävlingsdiet som Conny följde för två år sen. Den följde jag ifjol när jag dietade också och jag vet att den fungerar. Dessutom liknar de båda dieterna varandra väldigt mycket, så det är inte så stor skillnad, men den som Conny följde är lite mer anpassad efter våra finska livsmedel.

Det jag kommer att syssla med de närmaste 12 veckorna är alltså, i korthet:

- Utöva morgon- och kvällscardio 30 min/gång
- Äta efter en strikt dietplan som ändå innehåller alla viktiga näringskällor; proteiner, kolhydrater och fett (och självklart vitaminer och mineraler)
- Styrketräna ca 5 gånger i veckan

Mitt mål är att gå ner så pass mycket att jag ser vad jag har under hullet. Vilka muskelgrupper som är bra utvecklade och vilka områden som jag behöver jobba mer med. För detta mål är ingalunda ett slutmål, utan ett delmål på vägen. Resan kommer att fortsätta sen med att bygga och jobba på att få en fin fysik, skulptera min kropp i den form jag vill ha den. En resa jag ser framemot! Som sagt så blir detta en helt annan typ av utmaning, och det ska bli intressant att utvecklas på andra områden än inom konditionsträning. För jag blir aldrig mätt, det finns massor jag vill testa på. Men jag erkänner, en delorsak till jag kör en diet just nu är för att det skulle vara kul att vara i riktigt bra form till beach 2014!

Nu kör vi! Go hard or go home!

Så här ser jag ut idag.
Härifrån har jag ca 10 kg till mitt mål, även om det är mycket
spegelbilden och fettprocenten som kommer att styra och inte
bara vågen. 
Så här så jag ut för ett drygt år sen (ca -7 kg jämfört med bilden till vänster).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar