tisdag 29 mars 2016

Prima påsk


Precis som jag förutsåg så var påsken trevlig, skön och lugn. Eller inte så jättelugn egentligen, men det är skönt att få saker gjort också. Speciellt när det är sånt som man stört sig på i flera år. Äntligen! fick vi ena sovrummet på stugan renoverat. Annars har vår påsk bestått av:

  • Träning (första halvan, medan vi var i stan, på Föglö blev det dåligt av den varan)
  • Påskbrasa. Och därmed en hög mindre på gården.
  • God mat. Svärfar lagade bland annat en underbart god fransyska stek av en Föglökossa som han varit med och slaktat i höstas. Den hade stekts i ungen i en massa timmar och var så mör att den föll i bitar. Godaste jag ätit hittills i år! Och Jason älskade det också. Och så diggade han även farfars laxsoppa.
  • Utevistelse. Sambon har röjt upp efter några nerhuggna träd (massa jobb!), jag har vänt lite i potatislandet och Jason har börjat upptäcka världen utomhus. Kottar och kvistar och gräs och stenar, you name it, allt ska smakas på!
  • Jag fick bada riktig bastu. En liten gammal vedeldad bastu har vi uppe i skogen, men jäklar vilken värme det är i den! Nere vid sjön har vi en elbastu, inte alls samma sak men det funkar bra på sommaren när man vill simma också.
  • Häng med fammo. Vi hade lyxen att ha fammo med till Föglö och äntligen har det "lossat" för Jason, nu han accepterar henne fullt ut och uppskattar hennes sällskap. Vet inte varför han varit lite skeptisk, hon är jättebra med barn. Men kanske för att hon oftast hälsat på på kvällen när han varit trött. Hur som, nu trivs han med henne, så roligt att se!

Jason har varit så underbar den här helgen, även om han har sina griniga stunder när han är trött eller det är nåt att annat som stör han (t.ex. tänder, dom bakre har precis spruckit igenom). Men så det är nån gång varje dag. Men däremellan har han lyst som solen själv, spexat och pratat och haft sig. Och röjt runt som en tok. Han är så härlig! (fast jag vill slita håret av mig ibland)

För en gångs skull var jag ganska duktig på att ta bilder, men som vanligt glömde jag att ta före-bild på sovrummet vi gjorde om.

Härlig promenad i vårsolen.

Torpet i vårskrud

Det stod en sån här byggare i vägen när jag sku ta min förebild. Men
ni får försöka föreställa er; tapeter som höll på ramla ner och trångt, stökigt
och kläder i en pafflåda.

Det färdiga resultatet. Väggarna målade och för att få mera yta tog vi bort den ena sängen och
satte hit en byrå istället (som jag målade på långfredagen). Så småningom ska vi
bygga en våningssäng så att vi inte går miste om en sovplats. Storebror sover
alltså här nu, men om några år blir det även Jasons sovrum.


Underbart väder igår. Soligt och varmt med en dimma som låg kvar över havet. Dimman kom ju tillbaka till kvällen sen och skapade nästan en magisk stämning.



Årets brasa.


En liten kille upptäcker stora världen.


Ett säkert vårtecken.
Du och jag. <3 

Lyx är att ha hästar nära stugan, så att vi får hälsa på dessa underbara varelser varje promenad vi går.


Jason var fascinerad av brasan.
Den här gamla fina tanten alltså. Jag hoppas hon har några år kvar i livet så hon hinner simma mycket ännu. Så skönt att kunna ha henne lös på stugan, det vågade vi inte ha förr.


Bebis på vift. Pappa försöker hänga med.

Mina hjärtan.  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar