måndag 15 augusti 2016

Höst och husmorsknep

I flera dagar har sonen varit rejält hostig och snuvig. Det har märkts av framförallt på nätterna. Har använt nässpray men det har bara hjälpt en stund. Han har nästan varje natt vaknat till av en hostattack och inte kunnat somna om. Jag vet ju nog att rå lök hjälper men jag har inte riktigt tänkt att det faktiskt behövs denna gång. Så stor skillnad kan det väl inte göra? Dessutom har jag väl i ärlighetens namn förträngt hela rå lök fenomenet lite grann. Det luktar ju inte gott om vi säger så.

Nå inatt hostade sonen rejält vid 23 tiden när vi gick och sova. Så jag bestämde mig för det var dags för löken att träda in till undsättning. Och vilken skillnad! Lite rå lök i en skål under sängen och sonen sov som en bebis hela natten. Nu imorse när vi steg upp sov han lugnt och fint utan att störas det minsta av snor i näsan eller slem i lungorna. Underskatta aldrig de enklaste husmorsknep!

Nu är det höst förresten, om nån mot förmodan missat det. Igår fick jag sätta på både fleecejacka, mössa och yllesockor när sonen sov ute. Nå han sov iallafall bra när det var svalt och så finns det fördelar med att han lite förkyld också. Vildingen blir famnig. Igår när han vaknade satt han nästan 20 minuter i min famn och myste. Stilla! Helt otroligt.

Tillbaka till hösten. Jag var inte alls beredd på att sommaren skulle ta slut så här snabbt. Det har väckt en hel massa känslor och funderingar hos mig. Men mer om det i nästa inlägg. Igår njöt vi iallafall av sensommaren med bastubad i strandbastun och när jag, sambon och storebror skulle bada erbjöd sig farfar att vara barnvakt. Dom gick ut på promenad och kom hem med en gigantisk solros åt mig. Solrosor är så vackra! Hade velat ha dem på Jasons dop i fjol men hittade då inga. Måste komma ihåg att plantera dom nästa vår så jag får njuta ännu mer av dem.

Värmde mammahjärtat!
Famnmys med min inte så lilla bebis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar