torsdag 24 november 2016

Stjälpreda och sömntuta

Idag har jag haft sådant flyt! För det första fick jag sova ganska bra (om man bortser från att "någon" var piggmört kl. 05), sen var jag den första som steg upp. Det händer ganska sällan. Oftast brukar sambon behöva härja på mig några gånger innan jag masar mig upp. Jag är morgontröttheten personifierad. Men det är något fint att stiga upp först, börja på med frukosten och sedan väcka resten av familjen. Jag kände mig så...nyttig? Duktig? Äh, hur som, morgonen började bra. Jobbdagen flöt på bra. Jag hämtade en gladfis på dagis, kom hem och vi kunde konstatera att det behövde handlas. Sambon antog sig den uppgiften och tog med sonen, vilket innebar att jag fick städa i lugn och ro. Storebror hade stannat och leka (eller vad man nu gör som 11-åring) efter skolan, så jag var Helt Ensam Hemma! Jag kan inte ens beskriva hur lyxigt det kändes! Kanske någon undrar varför jag valde att städa på min lyxiga egentid, men efter ett en vecka i ostädat hem skulle jag inte kunnat slappna av en sekund ändå. Så det var faktiskt en njutning att städa. Eller att få det städat.

Så här såg det ut kl. 08 imorse. Två sömntutor. Tänkte aldrig få väckt sonen,
var ju trött då han varit vaken kl. 05. Det var storebror som lyckades till slut.
Får man sådana här sovmorgnar till helgen, tack?

När alla var hemma igen lagade sambon mat medan jag torkade golv. Bör i detta skede tilläggas att sonen varit på förvånansvärt bra humör hela kvällen. Så lyxigt även det! Och det är en stor bidragande orsak till att allt flytit på så bra idag. Efter middagen diskade jag och sonen (här måste jag erkänna att jag vid några tillfällen tappade humöret när sonen promt skulle äta diskborsten). Nå, sen smällde jag ihop en pepparkaksdeg tillsammans med min stjälpreda. Och så lekte sonen och storebror som vildingar här innan nattning, de har så roligt tillsammans. Jason har äntligen börjar säga hans namn, så han har gått omkring och sagt "kappe kappe kappe" hela veckan. Hans stora idol!



Jag valde att inte träna ikväll, var helt slut trots att allt gått bra idag. Hade knappt suttit ner innan klockan 20. Men känns bra ändå. Var och tränade igår, ett gympass utan program, riktigt skönt. Och imorgon är det fredag.

Mera dylika dagar tas tacksamt emot!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar