söndag 8 januari 2017

Att fira en syster

En intensiv vecka är till ända och jag hittar äntligen lite tid att sätta mig ner och tänka igenom vad som hänt. I helgen har jag varit i Nagu och tankat systertid. Jag och Jason och mommo begav oss iväg på torsdag eftermiddag. Tacka vetja mormödrar när man ska resa med en liten vilding (och annars också!). Jason var fascinerad av den stora båten och vi hade fullt upp att springa efter honom. Men sen hittade vi bollhavet och där skulle han kunnat vara hur länge som helst. Och att ha hytt är ett måste numera.



Kusinhäng framför fåret Shaun.

På fredag hade jag glömt att stänga av larmet och väcktes kl 6.00 och likaså Jason. Efter att jag resultatlöst försökt få honom att somna om i en halvtimme så smög vi över till mommos säng. Jag hade önskat mig en sovmorgon eftersom jag hade en veckas riktig dålig sömn i bagaget. Och det fick jag. För förutom mommo så steg även kusin Oskar (6 år) upp två timmar tidigare än vanligt och lekte med Jason hela morgonen. På eftermiddagen var sen dags för avfärd till festen. Min systers 40 års fest. En träningsfest med "flickorna". Först höll jag och Pia ett pass tillsammans och sedan höll jag pass för damerna. Riktigt lyckat upplägg. Och sedan var vi lagom möra och redo för bastun. Världens skönaste bastu. Vedeldad och så där underbar mjuk värme. Bästa bastun jag någonsin har badat tror jag. Och förstås hade vi skumppa och snacks där i bastukammaren. Och så eld i den öppna spisen. Sen var det ju en liten utmaning när 15 brudar skulle byta om, sminka sig och föna håret i denna lilla bastukammare. Men det gick.



Inne i stora huset väntade sedan en medelhavsinspirerad trerättersmiddag. Supergott! Och så tog min syster fram sina lärarskills och utmande oss med en frågesport. 23 frågor om hennes liv. Mycket kunde jag men vårt lag vann tyvärr inte. Sedan hade vi en överraskning i form av en korg med en liten present/sak från var och en, som hade en ankytning till den som gett den. Sedan skulle hon gissa från vem presenten var. Jag gav en simdräkt så det var inte så svårt, hon gissade att det var från mig. Det var ju dessutom Pia som fick mig att börja simträna en gång i tiden. Men det var en kul lek. Och sen började vi flytta borden och skaka rumpa. Men jag hade en besvärlig huvudvärk som inte hjälpte trots att jag försökte dricka mycket vatten och ta huvudvärkstablett. Så jag gav mig hemmåt vid 0.30 snåret med en som var där med bil. Resten av gänget kom några timmar senare med taxin, men då sov jag redan som en stock.



På lördagen dukade vi upp en riktig brakbrunch med ägg, bacon, bröd, kaffe och american pancakes. Så gott! Och så for Jason på pulkpromenad med moster och Oskar. Sen var vi ute allihopa en stund och åkte pulka. Resten av dagen tog vi det väldigt lugnt. Åt god mat igen på kvällen, och badade bastu. Och äntligen verkade Jason tycka att det var okej att vara i bastun.

Och idag bar det hemåt igen. En helg som både gett och tagit energi. Och det är väl lite så det ska vara. Tyvärr hade jag glömt kameran så ni får hålla till godo med suddiga mobilbilder. Kommer inte alltid ihåg att jag är en bloggare som gärna bjuder på bra bilder, men någongång ska jag väl lära mig det jag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar