söndag 3 februari 2013

MAT! och träning

Igår när vi åkte ut till stugan tog vi ett halvt spontant beslut. Att ta ätardag. Det hade varit upp till diskussion tidigare och då bestämde vi oss. Även om det var lite snabbt på så var det ändå ett medvetet och aktivt val.

Orsaken till att jag valde att ta ätardag just nu var för att jag hade en ganska kraftig dipp i energinivå här i slutet av veckan, och för att orka både psykiskt och fysiskt den sista biten så bestämde jag mig för att ladda med kolhydrater ett dygn. Dessutom var jag nyfiken på hur min kropp reagerar på en ätardag. Har aldrig dietat på det här sättet förr och därför inte heller testat ätardagar. Det kanske bär eller brister, det återstår och se.

Kolhydraterna jag laddade med var bl.a pasta, rågbröd, batat, frukt. Och så lite "sämre" kolhyrater men inga enorma mängder.

Det är för tidigt att uttala sig om resultatet än, men det har varit en spännande resa hittills. Började äta vid 15-tiden igår och slutade ungefär samma tid idag. Idag på morgonen kände jag mig som en riktigt valross. Igår när jag gick och lade mig hade jag ungefär samma känsla som en efter en helkväll på krogen. Hur många gånger har man inte hört (eller sagt) frasen "jag ska aldrig mer dricka alkohol!". Ungefär så var det. Fast nu då utbytt mot jag ska aldrig mera äta. Och då var det ändå inga fross-måltider jag vräkte i mig. Intressant.

Idag mitt på dagen hade jag väldigt ont i magen, huvudvärk. Ja, kolhydrats-krabbis helt enkelt. Då tänkte jag "är det så här man mår av att äta kolhydrater....då kanske inte kolhydrater är så bra för oss!?" hmm.
Men i och för sig är min kropp ovan vid kolhydrater så då blir ju reaktionen mycket kraftigare. Men ändå, nåt värt att tänka på.

Men sen på eftermiddagen när jag kom till gymet vände det. Första lättnaden var att byxorna satt lika löst idag som igår. Och sen, h-e-r-r-e-g-u.d vilket TRYCK och vilken ENERGI jag hade under passet. Har nog aldrig känt mig så bitig. Så kanske det var en bra idé trots allt, att äta. Men är lite spänd på att ställa mig på vågen imoron. Jag vet ju att jag kommer att ha gått upp, men inte hur mycket. Nåja, det var som sagt ett aktivt och medvetet val, så jag är beredd. Men jag hoppas att ätardagen ger väntad effekt- ökad fettförbränning. Spännande att se vad som händer.


Utnyttjade en uttråkad Fanny som fotograf. Detta är bara uppvärmning, fick ännu mer tryck senare under passet.


Våra murmeldjur. *kärlek*


Övning med isdubbar. Man måste veta vad man ska göra om olyckan är framme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar