lördag 11 maj 2013

Känslostormar, kontroll och nya utmaningar

Vaknade upp imorse bland sängkläder som doftade rent. Jag tittade ut och såg att det kommer att bli en fin dag igen, även om solen inte riktigt hittat fram då ännu. Dagen hade med andra ord alla förutsättningar att bli bra. Dessutom bestämmer man ju själv över sin dag. Så egentligen räcker det med att bestämma sig för att det ska bli en bra dag, och det bör bli så. Ett aktivt val. Men vi vet att det inte alltid är så enkelt. För mig var det inte så enkelt idag.

Ibland kommer de från ingenstans. Känslostormar, negativa tankar. Känslan av att inte duga, inte räcka till. Att inte trivas med sig själv. Och för mig är dessa känslor nästan alltid direkt kopplade till min kropp. Jag har mått bra, riktigt bra, i över ett år nu. Med några få undantag i stil med det idag. Och det beror på att jag kämpat för att komma dit jag vill, och jag har haft en kropp jag trivs med. Men har det gått en period då jag haft dålig kontroll så kommer det förr eller senare dagar som denna. Och när dessa dagar börjar dyka upp allt oftare så vet jag...om inte tidigare så iallafall då vet jag att det är dags att vända på skeppet och styra det i en annan riktning. En tröst, även om den idag känns ganska klen, är att jag vet att jag har förmågan att vända skeppet. Det handlar bara om vilja.

Gång på gång har jag mött dessa tankar. Det är som en inre fajt mellan mina två jag. Den ena som vill njuta av livet, vill kunna "unna sig", vill vara som alla andra. För det känns ju som att alla andra kan unna sig, även om det inte är så. Mitt andra jag vet det. Vet att det inte funkar så. Jag är född med denna kroppstyp, och jag behöver ha kontroll för att det ska fungera. För att jag ska trivas. En liten tröst är att jag idag igen fick bekräftelse att jag inte är den enda som får kämpa. Det finns andra som behöver ha ordentlig kontroll för att kunna ha den kropp de vill. Och det vet jag ju. Resultat kommer inte av sig själv. Resultat kommer av hårt arbete, stenhård vilja och en jäkla massa envishet. Blod, svett och tårar.

Som tur har mina känslostormar seglat vidare för den här gången. Jag lyckades vända tankarna och det har varit en riktigt bra dag så här långt. Och vad tänker jag göra för att hitta kontrollen igen? Jo, jag har faktiskt en plan. Den 3 juni börjar min triathlonutmaning. Ett 12 veckors tränings- och kostprogram designat av 2 finska triathlonexperter. Ska bli spännande och se vad det blir. Men det blir bra, för jag behöver ha ett program att följa. Ett program som någon annan gjort. Så vänta bara. Jag håller på att vända skeppet. Jag ska visa mig själv, igen en gång.

Programmet är gratis, ni kan kolla in utmaningen här:
 http://www.triathlonhaaste.fi/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar