tisdag 28 maj 2013

Om körsbär och kroppstyper

Hej Hopp. Har varit lite dålig på att uppdatera bloggen på sistone. Så jag kan ju börja med att sammanfatta förra veckans träning.

Måndag: Styrka
Tisdag: RML + somaövning
Onsdag: Cykling ca 40 km
Torsdag: RML + Soma
Fredag: Cykling ca 35 km
Lördag: Soma
Söndag: Vila

Jag är inte riktigt nöjd med förra veckans träning. Mina pass på gymet tog ganska mycket tid och fokus så jag kände att jag inte riktigt hann/orkade med min egen träning. Så framförallt cyklingen blev lidande, och det kilometerantalet jag fick ihop anser jag inte godkänt. Men, det är bara att försöka ta igen det denna vecka. Det har i och för sig inte börjat så bra ur det hänseendet eftersom jag igår hade somapass och idag körde styrka innan jag hade mitt RML pass. Nå, imorgon blir det cykling. Oberoende väder och vind!

Sen har jag funderat på att börja sätta in lite morgonträning också. Eftersom jag har svårt att få in mina löppass (börjar få lite panik!), så skulle det vara skönt att få in åtminstone en 5 km runda några mornar i veckan.


Och sist men inte minst jag har idag ramlat över en sida www.halsosidorna.se då jag letade efter näringsvärdet på körsbär (!). Ja, jag erkänner, jag åt en hel ask körsbär idag, och det var sjukt gott!


Nå hur som, på denna sida hittade jag information om Ayurveda, en form av filosofi/kostmetod/diet. Jag diskuterade denna "filosofi" med min kompis Maria i vintras, så det var inte helt nytt för mig. Så här stod det på sidan:

"Ayurveda är ett långvarigt välprövat system för hälsa, där man utgår från en helhetsbild utav människan. Varje människa består av en individuell blandning av 3 kroppstyper (doshor), som ska ses som de grundenergier vi bär med oss. Dessa innehåller våra egenskaper som i sin tur kopplas till olika hälsoråd som Ayurveda föreslår för att uppnå balans i kroppen. Vid obalans i kroppen så ska man försöka motverka den/de kroppstyper (doshor) som vi består mest av genom att inta kost med motsatta egenskaper. De 3 kroppstyperna är: 

Vata (har egenskaperna kall, torr, rörlig och lätt):
Vata-typer har egenskaper som gör dem kreativa och snabbtänkta. De mår bäst av regelbundenhet, fasta rutiner (kan gälla måltider och sänggående). Vid obalans kan stress, trötthet och koncentrationssvårigheter infinna sig.

Pitta (har egenskaperna het och lätt):
Pitta-typer gillar att ha många projekt gång samtidigt, är orädda och starka. Bör unna sig mer regelbunden avkoppling samt undvika för mycket värme. Vid obalans kan ilska och irritation infinna sig. Har stor aptit.

Kapha (har egenskaperna tung, stabil, kall och oljig):
Kapah-typer är lugna, toleranta och trygga. De bör utmana sig till mer omväxling och stimulans. De har en tendens till övervikt. Vid obalans kan de bli tillbakadragna och depressiva."

På sidan kan man alltså göra ett test och få reda på vilken kroppstyp som man har som mest dominant. Vidare finns det beskrivet vilka livsmedel man ska äta och vilka man ska undvika. Jag är en Pitta kroppstyp. Eller jag har en blandning av alla 3 (det har alla), men Pitta är mest dominant. 

Man får ju ta allt detta med en nypa salt, men jag tror ändå att det ligger nånting i denna teori/filosofi. För vi vet att det finns olika kroppstyper, vi behöver bara se på kroppen för att inse det. Och jag tror på idén att beroende på vilken kroppstyp man har så mår man bra av att äta olika livsmedel. Och vi behöver ju bara gå tillbaka till en klassisk diet för att kunna konstatera - allt fungerar inte för alla. Och varför? Jo för att vi är olika. Vi är individer, med olika kroppsbyggnad, ämnesomsättning, fettförbränning, vätskemängd osv osv. Och visst finns det vissa metoder/dieter som i princip alltid fungerar, MEN, de fungerar inte lika bra för alla. Vissa klarar inte alls av en ketosdiet, medan det för andra är det mest optimala.

Intressant tycker jag. Och inte vet jag om jag strikt kommer att äta endast de livsmedel som rekommenderas för pitta kroppstyper, men jag kommer definitivt att ta denna filosofi med mig och fundera lite mera på den.

Om du vill testa vilken kroppstyp du är, hittar du testet här: http://www.halsosidorna.se/AyurvedaTest.htm



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar