tisdag 13 december 2016

Det icke-existerande julstöket

Överallt omkring mig finns det saker och fenomen som påminner mig om att julen närmar sig. Men fick ändå något av en chock när jag insåg att julafton är redan nästa vecka.

Jag har inte köpt en endaste julklapp. Inte pyntat särskilt mycket. Någon julmatta och dylikt kom fram i köket till lillajul men det var mest för att min andra köksmatta verkligen var i behov av tvätt. Advenstljusstaken, alltså den med levande ljus, fick också komma fram då, men med använda ljus från ifjol. Äh, dom för duga även i år. Här om dagen när jag fick ett ryck och skulle hänga upp julstjärnor i fönstren så märkte jag att nästan alla gått sönder. Så nu är det projektet halvfärdigt. Vet inte om jag ids köpa julstjärnor mer i år, de ska ju snart ner igen! Och några julkort lär inte bli skickade i år (heller).

Jag vet att vi ska fira jul på föglö, men vi har alla inblandade en ganska avslappnad inställning till det hela. Jag ser mest framemot att vara ledig i några dagar. Jag har tagit semester på fredagen för att få en långhelg och ha en chans att komma ner i varv.

I fjol firade vi jul i torpet på föglö, och det var väldigt mysigt men det krävde lite mer ansträngning då vi inte kan laga maten där och så måste vi såklart elda för att värma upp huset. Ifjol var också storebror med oss och de åren han är med blir det lätt att vi gör en större grej av hela julprojektet. Julen är ändå barnens högtid anser jag. Men vår lillpys lär inte märka om vi har julgran eller inte, så vi får se hur det blir med den saken. Jag har gärna julgran (äkta såklart!!) för att jag tycker det doftar så gott. Men blir det inget firande i torpet så blir det inte heller någon julgran, för i vår vanliga stuga på föglö är det för trångt för det.

Ja, jag tänker inte ta någon stress. Att jag bor med en icke-julälskare har troligen bidragit till min allt mer avslappnade inställning till spektaklet. Det blir jul ändå. Andas och ta en glas vin. Äta gott och njuta av det. Det är vad jag tänker göra denna jul. Och bada julbastu och doppa mig i havet förstås! En given jultradition.

Fjolårets julhälsning från torpet. Ingen vit jul men fullmåne och rätt så magiskt ändå. Lär inte blir någon vit jul i år heller vad jag förstått på vädergudarna.

Och fjolårets jultomte. Då va ju riktigt ambtiösa.
Ser inget spår av någon sådan ansträngning i år, men vi kan ju alltid njuta av sötnosen från ifjol,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar