lördag 6 april 2013

En kropp, en helhet, en känsla



Oj, nu är mina två utbildningsdagar över och jag har härmed ett diplom på att jag klarat grundkursen i Soma Move. Soma är förresten grekiska och betyder kropp. Och oj vad jag jobbat med kroppen dessa dagar. Är mör och slut, men lycklig. Det fantastiska har varit att få förståelse för principen bakom Soman. Det känns nästan pinsamt att jag som utbildad fysioterapeut inte haft denna förståelse för kroppen tidigare.

En av våra karismatiske somautbildare Linus Johansson började med att slänga ut frågan vem av oss som läst klassisk anatomi? Ja, de flesta av oss sträckte upp handen. Och visst ger den klassiska anatomin en förståelse för hur vi är uppbyggda, men den säger egentligen ingenting om människan i rörelse, eftersom den klassiska anatomin baserar sig på obduktion av döda människor.

”Det finns egentligen ingenting som heter armar, ben, rygg eller mage, det är bara namn som vi människor hittat på för att vår hjärna är så välutvecklad och vi har blivit tillräckligt smarta för att kunna kommunicera och namnge saker”, fortsatte Linus. Kroppen är en helhet, och fungerar som en sådan. Allt hänger ihop. Och visst har jag vetat detta, men det har ändå under dessa dagar gått upp ett ljus för mig. Och jag har fått en helt ny förståelse för kroppen i rörelse och betydelsen av funktionell träning. Jag skulle kunna fortsätta hela blogginlägget med att skriva om allt jag lärt mig under dessa dagar, men jag ska bespara er detta. Mest för allting ännu är färsk information och jag har inte hunnit omvandla denna information till kunskap. Det kommer att hända när informationen får smälta in och jag får ordning på virrvarret i mitt huvud. Men så mycket kan jag säga, det är ett virrvarr som skapar en glad och sprudlande känsla i kroppen. Är så förväntansfull inför att få förvandla denna information till kunskap jag kan använda mig av i praktiken.

Nå, nog om funktionell träning en stund. Men jag ska fortsätta med kroppen, närmare bestämt min egen kropp. Jag vet ju att jag gått upp i vikt sedan jag slutade dieta, både vågen och spegelbilden har sagt det. Men ändå har jag känt mig, ja vad ska jag säga...stark, och i ganska bra form. Och kläderna har inte blivit mycket tajtare, jag kan t.ex. fortfarande ha bältet i sista hålet. J Så jag blev lite nyfiken på vad som egentligen hänt. Som jag tidigare konstaterat säger inte vågen mycket, egentligen. Så idag gjorde jag en kroppkompositionsmätning. Och den visade – ”trumvirvel” att jag är ännu bättre form nu än innan resan!!! Eller det beror ju på hur man ser det. Men jag har gått ner i fettprocent, och gått upp i muskelmassa. Flera kilo. Nu ska man ju ta dessa mätningar med en nypa salt men så här såg resultatet ut (jag vill inte skriva ut min vikt, den känns fortfarande för personlig):

6.4.2013 (gjord mitt på dagen, endast frukost innan, ingen träning)
Fett: 21 %
Muskelmasa: 58,7 kg
Vätska: 59,8 %
Basal ämnesomsättning: 1836 kcal
Fysiologisk ålder: 14 (!)
Viseralt fett: 1

Innan resan såg motsvarande mätning ut så här:
13.2.2013 (denna mätning var gjord på morgonen innan frukost)
Fett: 22,8 %
Muskelmassa: 55,5 kg
Vätska: 57,8 %

Här tog vi inte i beaktande de övriga mätresultaten. Vikten skiljer sig 2,6 kg mellan dessa två mätningar (alltså väger jag idag + 2,6 kg). Då denna mätning gjordes hade jag ännu inte nått mitt mål. Vätskan är ganska hög här ännu. Tack vare tömningen jag gjorde det sista dygnet kunde jag nå mitt mål. Orsaken till att jag var i bättre form rent visuellt innan resan än jag är nu beror på att jag nu har rätt så mycket vätska i kroppen nu, nästan 60 %. Men skulle jag köra en tömning nu skulle jag troligen vara i lika bra form som på resan.

Om vi tittar lite längre bak i tiden så har jag nedan en mätning från i höstas, då såg det ut så här:
30.11.2012 (gjord kl 14.00)
Fett: 26.6 %
Muskelmassa: 56, 6 kg
Vätska: 55 %
Basal ämnesomsättning: 1790 kcal
Fysiologisk ålder: 25 år
Viseralt fett: 3

Så visst har det blivit resultat. Är jättekul att se, även om man som sagt ska se dessa mätningar som riktlinjer för hur det går, inte hundraprocentig sanning. Tiden på dygnet, vad man ätit, om och hur man tränat osv är faktorer som påverkar mätningen. Men mest glad är jag ändå över jag idag fysiologiskt sett är 14 år gammal, haha. Detta beror ju på att min fettprocent samt mitt viserala fett (det som ligger runt de inre organen, dvs. Det farliga fettet) har gått ner. Är lite skeptisk till att jag gått upp 3 kg i muskelmassa på knappt två månader, men visst, man har ju lättare att lägga på sig muskler efter en diet, men det låter ändå mycket. 

Hur som, i det stora hela var mätningen idag ändå ett riktigt glädjepiller. Nånting har jag gjort rätt. Och jag har en frisk, stark och funktionell kropp som jag trivs i. Och det är jag otroligt tacksam över. Och härifrån kan det bara bli bättre. Den känslan tar jag in och suger på en stund. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar