måndag 22 april 2013

I jakt på karaktär

Livet går i perioder. Här uppe i norden var vi en naturlig indelning i och med de fyra årstiderna. Men det finns självklart även andra perioder. Själv styr jag mina perioder rätt så mycket. Och det har med mina mål att göra. Satsar man lite mer seriöst på något måste man periodisera. Och även den "vanliga motionären" kan ha nytta av att dela in året, eller varför inte livet, i perioder. För en sak är säker,  man kan inte göra allt på en och samma gång. Tro mig, jag har försökt. Och det ledde ingenstans. Så det gångna året har jag delat upp i ett gymtränings halvår och ett konditionstränings halvår. Ish. Kanske inte den mest optimala indelningen men för mig har det varit en fungerande lösning eftersom det är så mycket jag vill göra, och samtidigt vet att jag inte kommer att få resultat med något om jag försöker göra allt på en och samma gång. Så prioritera och periodisera. Viktiga ledord för att få resultat. För mig har det dessutom varit en motivationshöjande faktor, att få variera min träning så pass mycket som jag gjort. Och det hjälper mig att hålla lågan brinnande. Oftast...

För sedan kan det ju komma perioder man inte räknat med. Svackor. Och dom kan ju vara korta eller långa. Och hur snabbt man kommer ur en svacka beror ju helt på en själv. Personer med bristande karaktär faller ofta i svackor, och har svårt att komma upp därifrån. Även de mest självdisciplinerade människor hamnar i svackor ibland, men troligen har de lättare att komma upp ur dem.

Jag har en svacka just nu. Det tar emot att erkänna det, men så är det. Och det handlar främst om kosten, men också lite om träningen. Och det är en motivationssvacka. Jag är inte riktigt till 100 % motiverad till träningen, och ännu värre är det med kosten. Jag har ju tillåtit mig själv att fuska i helgerna. Och sen har jag försökt hålla mig ganska strikt i veckorna. Men problemet är att det blivit för mycket fusk under helgerna, och inte tillräckligt strikt i veckorna. Som ni förstår är det en ekvation som inte håller i längden. Och det är dags att jag tar mig själv i kragen och drar mig upp ur svackan. Hitta tillbaka till tänket;

 Väljer du det som gör dig lycklig för stunden, eller det som gör dig lycklig i längden?

För jag vet ju att jag fixar det. Det är inte det. Jag kan hålla mig strikt om jag bara vill. Och jag vet ju att jag mår bättre av det. Det är bara att hitta motivationen. Ta en stund och reflektera över vad det är jag egentligen vill. Vill jag känna mig som en ballong eller vill jag ha en kropp jag trivs i. I den aspekten är valet enkelt. Så enkelt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar