söndag 30 oktober 2016

"Ut och gonga"

Denna dag har verkligen känts evighetslång. Tänk vad en timme "extra" kan göra skillnad. Jag, likt de flesta småbarnsmammor, bävade lite grann för hur tidig väckning vi skulle få idag, Men det blev inte så farligt, nångång runt 7-snåret vintertid blev vi väckta av en härjig liten son.

Eftersom det typ blåste storm på Föglö (inatt trodde vi taket skulle flyga av) och storebror hade feber, så bestämde vi oss för tidig avfärd hemåt. Men vi hann ändå med en skön morgonpromenad, för vi hade ju plöstligt en timme extra då vi inte ställt om köksklockan ännu. För en gångs skull slapp vi all stress när vi skulle iväg, allt gick i maklig takt. Enda missen var att vi åkte precis när Jason skulle sova, så han somnade i bilen. Det gick ju bra, men han vaknade efter endast 45 min och hade tydligen sovit klart. Igår sov han tre timmar. Så det finns liksom noll förutsägbarhet med denna kille. Nå det gick bra ändå resten av dagen, men ibland märktes det av att han sovit för lite.



När vi kom till stan sa jag att jag tänkte att jag och Jason skulle gå ut lite senare, det var ju så fint väder. Sen frågade jag Jason vad man gör i parken? "Gongar" svarade han. Ja, med o. Han sa faktiskt sin första tydliga mening här om dagen, med ovanstående ord. "Ut och gonga". Gulle. Nå idag rusade han till dörren när han förstod vad som var i görningen. Så det var bara att klä på sig då och gå ut.


En stund i parken och sen bestämde jag mig för att vi skulle vara lite skogsmullar. Det finns så många fina skogsplättar här i stan. En av orsakerna till att jag älskar Mariehamn. Idag begav vi oss till kvarnberget. Jag har gått där mycket men aldrig varit och tittat på själva kvarnen. Jason skulle förstås leka i alla små vattenpölar så jag fick slita hem han sen så att han inte skulle bli helt nerkyld om händerna. Han är redan snorig så det räcker.



Nå nu har jag laddat batterierna. Avslutade dessutom med ett gymbesök ikväll, har blivit dåligt av den varan denna vecka. Endast tre pass har jag hunnit med. Men har haft lite halsont och som jag skrev tidigare, massor att göra. Så det blev som det blev.

Nu står november för dörren. Den utan tvekan värsta månaden på året. Men jag har tänkt försöka vända på den och göra något produktivt av den. Ska fila lite på planen ännu. Återkommer. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar