fredag 8 mars 2013

Du är vad du äter...

Idag när jag vaknade höll jag på att skrika av smärta. Min axel + min handleder har blivit överansträngda tror jag. Men nu när jag kommit igång samt smort lite boxningslinement på de ömma punkterna känns det lite bättre. Det lutar ändå mot att det blir vila idag om jag ska fixa 2 timmars spinningen imorgon.

Förutom att kroppen är lite sjuk och öm här och där så går det ganska bra just nu. Allt nytt denna vecka- nytt RML pass, soman är ganska ny för kroppen, återupptagit spinningen efter nästan ett års paus och kör dessutom ett helt annorlunda styrkepass nu. Inte konstigt att kroppen är lite chockad!

Kosten går det också bra med, har faktiskt lite svårt att komma upp i 1800 kcal. Är så van från dieten innan resan att äta så lite så har svårt att släppa mig till att äta lite mera. Men nu börjar jag hitta en bra balans, och vikten klättrar stadigt neråt med små steg i gången. Men en tanke slog mig här om dagen när jag räknade ihop vad jag fått i mig under dagen. Då hade jag landat på 1900 första dagen, 1600 andra dagen och 1300 kcal tredje dagen. Och om det är så lätt att minska 300 eller 500 kcal/dag, tänk vad lätt det är då också att få i sig för mycket varje dag. Det är så lätt att tro att man har koll, men egentligen kanske man äter 500 kcal för mycket varje dag. Och då är det ju inte konstigt om man inte kommer dit man vill. Jag rekommenderar alla som (på egen hand) vill ha koll på hur mycket dom får i sig att använda sig av följande:


  • Skriv matdagbok
  • Väg maten m.h.a en hushållsvåg
  • Använd hemsidan www.fineli.fi för att ta reda på matens energiinnehåll (är anpassat efter livsmedel i Finland)
Sen är det bara att väga och räkna ut vad du får i dig. Gör det i några dagar, kanske en vecka. Det är lite tidskrävande, men det är ett jättebra sätt att få koll på vad du sätter i munnen.

Nu kommer min fredag att fortsätta med att dra ett cirkel pass, luncha med sambon och sen dra ett pass för företag. 

Glad kvinnodag alla starka kvinnor där ute. Njut av dagen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar